GRANTIA KUALIDADE RESPONSABILIDADE
BA ESTUDANTES SIRA
Planu estratejia desemvolvimentu edukasaun, responsabilidade professores sira, tamba sira mak face to face ho estudantes sira.
Knar professores sira mak tenki bele kria kondisaun, hakalma situasaun iha aula laran ou prosesu aprendizajen nian no bele fo motivasaun, oinsa mak estudantes sira bele estuda ho diak i estudantes sira bele tuir ho kontenti durante aprendizajen ne’e lao. Propfessor/a tenki iha maneira oi-oin para bele implemeta materiais saida deit iha prosesu
aprendizajen nia laran no domina mateiais nebe sira hanorin.
Servisu sira ne’e, tenki honesti no profesional iha area humana, no tenki kria iha sidadun
sira nia let. Professor/a bele hanorin ou sai edukador bele fo treino ba estudantes sira. Edukador
katak kontinuasaun no desemvolvimentu valores nebe mak moris iha ema nia moris tuir sciensia,
teknologia no globalisasaun nia laran. Treinu katak desemvolvementu skill nebe mak setudantes
sira iha.
Professores tenki konprende iha area huniora. Iha eskola bele tau sira nia an sai hanesan
inan ou aman segundo. Professor/a iha esperitu katak bele dada estudantes sira sai hanesan
simpatisante ho nune’e professor/a sai idola ba estudantes sira hotu.
Materiais saida deit mak hanorin ou fo estudantes sira bele sai henesan motivator no ins-
pirasaun ba estudantes sira nebe mak tuir aprendijazajen, diskusisaun, perguntas, ka responde iha
aula laran.
Materiais saida deit nebe mak fornese tenki bele fo motivasaun ba estudantes sira iha tempu aprendizajen nia laran.
Sai professor/a ida, tenki fo exemplu nebe diak, liu husi hatais nebe diak, koalia tenki tuir logika sciensia ka akademika nia. Sekuando ses husi logika ou akademika mak professores/a sira komesa lao ses ona husi regra sciensia ninia.
Professore/a nebe labele fo motivasaun ba estudantes sira, sira tenki halo refleksaun ou introspeksaun sira nia-an.
Hakerek nain servisu iha grantia kualidade edukasaun apoiu nivel mundial. |
Hamutuk ita bele garantia kulidade edukasaun iha futuru
1 Tamba sai professore/a, sai aman-Inan hakia nebe diak liu duke duke Inan Aman rasik.
Horajaun katak Inan – Aman rasik katak mai husi gen ida deit, maibe kasu professores/a
nebe mak mensio ona iha leten tamba estudantes ne’e, mai husi gen oi-oin ou ras oi-oin tamba
ne’e dehan aman-inan hakiak tenki diak liu, uza logika nebe justu, hatais ka penanpilan tenki
menarik diak no fo exemplu diak liu tuir metodolgia aprendizajen nebe mak eziste tuir de-
semvolvimentu sciencia, teknologia no globalisaun.
Fo Exemplu diak, motivasaun no suporta, oinsa estudantes bele muda sira ninia hahalok,
selae nune’e susar atu kuda fini iha estudantes sira nia kakutak. Estudantes sira la gosta
professor/a ida nebe mak la tau nia-an hanesan professor/a iha fatin nebe deit, komunidade no
estudantes sira sei respeitu wainhira sira tau sira nia-an hanesan motivator no inspirator, iha fatin
nebe deit. Wainhira professor/a sira tau-an hanesan professores mak sira nia dignidade sei tane as
no ema hotu sei respeitu professor/a sira.
Estudantes sira sei la gosta wainhira iha professor/a ida nebe mak laiha jeitu atau hanorin.
Populasaun sira nia hakarak professores/a tau-an hanesan professores labele imvolve iha jogu
saida deit.
Kuando professores sira komesa imvolve-an iha jogu nia laran mak sira nia dignidade
komesa menus no at liu tan jogu ne’e professores sira mak lidera.
Inan aman sira sei tau nia neon ba professores sira, tamba ne’e professores sira kuandu
imvolve –an iha jogu nia lara mak inan aman sira komesa tristi, no laran la kontete tamba
hanorin komesa la focus ona, no laiha kualidade sciensia nia komesa menus i susar atu halo
konpetisaun ho rai seluk.
Rejimi karreiras,professores komesa lao ona, tamba ne’e husu ba professores tenki
prepara –an didik para bele hanorin diak liu. Laos konta historia deit iha servisu fatin maibe
oinsa prepara materiais ida nebe diak, nune estudantes sira bele akompanha diak no komprende
diak liu i ikus mai sira bele kompetisaun iha rai seluk tuir sira nia area especifico.
Servisu professores sira nian mak servidor tamba servisu ida ne’e, servi humanas tamba
ne’e persisa fasensi barak no bele aprende barak liu konaba metodologia, physikologia,
antropologia, sosiologia, sciencia philosophya, teologia sciensia filsafat, no sidadania nebe
koalia liu ema nia vida moris, lalaok no hahalok.
Oinsa bele muda ema nia hanoin husi tradisional ba modernizasaun ida ne’e percisa
tempu barak no esplika klean liu uza materias sira nebe hau temi ona iha leten. Sai professores
tenki prepara-an didiak iha uma ka iha escola nebe sira hanorin ba. Sekuando laiha preparasaun
ou la uza sistematisaun mak estudantes sira la aprobeita buat ida durante aprendizajen ne’e lao.
Importante tebes professores sira nia presensia iha aula laran, faktores nebe mak labele
muda i labele troka ida ne’e koponente nebe maka mai kedan husi moris mak nasaun, hodi uluk
kedan, professores sira nia presensia iha nasun ne’e importantes, hanesan mos kasu iha Timor
Leste, nebe mak foin ukun-an.
Hakerek nain servisu iha grantia kualidade edukasaun apoiu nivel mundial. |
Hamutuk ita bele garantia kulidade edukasaun iha futuru
2 Oinsa atu desemvolve edukasaun iha rai ida ki’ik no bele grante kualidade iha Timor laran Tomak. Ohin ema hotu-hotu hakarak loke escola iha fatin-fatin tuir ema idak-idak nia hakarak no gostu, maibe seidauk lao tuir, oinsa mak ita bele fo grantia ba kualidade ida nebe diak
no forti ba futuru rai doben ida ne’e.
Profisaun professor/a servisu ida atu sai atan ba nia estudantes lao estudantes mak atan
ba professores.
Fo hanoin mos ba Representantes povu nia iha uma fukun parlamentu katak bele ka lae,
tinan ida tenki detekta escola ida nebe mos, lao tuir horariu, kareta no motor la para arviru, i hamosu fini barak kada tinan-tinan.
Escola ne’e merese atu hetan premio Novel no valor ida ne’e hodi anima professores sira.
Sekuando hanoin sira henesan ne’e mosu iha parlamentu nasional, tuir hakerek nain nia hanoin katak ida ne’e mak akontese parese escola barak komesa hahu atu aslera no grantia kualidade
edukasaun iha futuru.
Ohin ita koalia iha publiku no iha parlamentu, representante povu nia iha uma fukun
seidauk iha hanoin assuntos sira hanesan temi iha leten. Professores sira mak savi ba desemvol-
vimentu edukasaun iha futuru, Professores sira mak bele eduka estudantes sira, oinsa bele kuda
fini sciensia iha estudantes sira nia kakutak, no bele fo hanoin ba estudantes sira oinsa husi sira
bele konese sira nia-an rasik iha tempu nebe deit, sira bele halo adaptasaun.
Professores sira iziji ba estudantes sira atu estuda maka’as, responsabel professores
importantes mak atu halo planu no iziji estudantes sira atu halo tuir aktividades hanesan estuda,
estuda, estuda no estuda.
Professor/a atinji objektivu, tenki fo TPC, fo ajuda saida mak iha aprendizajen nia laran
i ba sira nebe la konprende fo private ba sira nebe IQ law, tamba husi sira laos IQ as (high) hotu
tamba ne’e valores nebe mak fo ba ne’e diferente.
Kuda fini iha kakutak estudantes sira hodi grantia kualidade edukasaunn iha futuru,
tamba ne’e husu apoi nivel mundial hodi grantia kualidade iha Timor Leste.
3 Hakerek nain servisu iha grantia kualidade edukasaun apoiu nivel mundial. |
Hamutuk ita bele garantia kulidade edukasaun iha futuru
0 komentar:
Posting Komentar